Dubbelhet

Vintern är som bäst när den är iskall och kristallklar. När snöflingorna sticker som tusen nålar mot huden. När kylan gör ont. Snön är så kall och sylvass att höstens ruttenhet skyms. De bruna löven blir till vita glittrande kristaller som reflekterar solens ljus. Frosten skruvar upp skärpan och lyser upp den annars dimmiga vägen. 

 

Logik. Det är kallt på vintern. Det är som det ska. 

 

Men vad händer när det börjar regna? När flera tusen små droppar invaderar fönsterrutan och lägger sig som en hinna mellan det som finns utanför och det som finns inombords. Så suddigt och oskarpt. 

 

Ska jag sakna den iskalla vintern eller längta efter en varm sommar? Hur ska jag kunna bestämma mig i vinterns oklarhet? När vädret inte stämmer överens med hur det borde vara. När allt är dubbelt. 

 

Sommaren är som bäst när den är varm och ljus. När himlen är blå och molen är vita. När solen värmer i takt med vinden som kyler. 

 

Men vad händer då när det blir för varmt för att andas, för kvavt för att känna och för dimmigt för att se? När det enda som hörs är åskans onda muller och regnets retsamma smattrande. När himlen och molen smälter ihop till ett grått hav av tomhet. 

 

När allt är dubbelt.

 


Kommentarer
Postat av: Anna

fint!

Svar: Tack!
Isabelle Andersson

2012-12-14 @ 19:59:08
URL: http://lightsandmusic.webblogg.se
Postat av: Hanna

hade helt glömt av din blogg, men åh vad glad jag blir att jag hittade tillbaka!

2012-12-16 @ 12:06:41
URL: http://skogsmoln.blogspot.com
Postat av: Sonja

Riktigt häftigt foto! Älskar att ett par relativt stilla ögon ser på mig mitt i all rörelse.

2013-04-27 @ 19:35:47
URL: http://Funderarfabriken.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0