Jag har gjort mjölk på mandlar

Egentligen är det ju ganska onödigt att gå omvägen via en ko. Jag har tänkt mig att testa vara vegan i ett par dagar. Något jag fick för mig att testa bara, nu när jag har lov och tid att laga min egna mat, men inget jag har planerat att fortsätta med. 
 
Mandelmjölken gick till såhär: Blötlägg 2 dl mandel i några timmar eller över natten. Mixa mandlarna med 10–20 dl vatten, proportionerna spelar inte så stor roll, det blir miraulöst mjölk i vilket fall. Sila mjölken genom en silfilter (jag använde en nylonstrumpa) och ställ in i kylskåpet. Drick ett glas och njut.
 
Jag har sparat på det som blev kvar av mandeln och hade tänkte testa göra en vegobiff av det tillsammans med kikärtor och grönsaker i kväll. 
 

Kommentarer
Postat av: deskriptiv

Smakade mandelmjölken verkligen gott alltså? Ska be pappa testa det i så fall, han har blivit allergisk mot både ägg och mjölk och vete, helt hopplöst då!

2012-07-09 @ 21:57:46
URL: http://www.deskriptivt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0